Малко за политиката и изборите


Lilyana Katsarova Хората от тази група ще подкрепят ли протеста който се организира на ……. 2013 година ?Ако не ,обяснете ми за какво се борите вие?

1. Изборно Законодателство – промяна на изборната система: смесена – 50% (120 депутата) мажоритарна и 50% (120 депутата) пропорционално-преференциална. Опитът по света сочи достатъчно доказателства, че изцяло мажоритарна система не винаги е подходяща за общества като нашето. След като населението направи преценка коя е по-подходяща, да се инициира референдум за избор между трите системи: мажоритарна, пропорционално-преференциална или смесена. Инициативните комитети за издигането на мажоритарни кандидати не следва да са обвързани с партиен ангажимент, т.е. тези комитети може да се съставляват (и) от инициатори, които не са членове на партии (по подобие на сегашните „независими кандидати” в ИК, но с абсолютно равни права в мажоритарната 120 квота на парламента).
2. Партийната субсидия от бюджета за партиите трябва да се редуцира значително и вместо сегашните 5% от минималната работна заплата, да се равнява на 1% от Мин. Раб. Заплата за един валиден глас, която сума да се намалява с процента на безработица в страната, определяемо за всяка календарна година. Например ако 1% от МРЗ е 4 лв за глас, делено на 4 = 1 лв  = 100 стотинки минус 12% безработица = 88 стотинки годишна държавна субсидия за един глас през 201Х г.
3. Възможност за отзоваване на Народни представили независимо от мажоритарния или пропорционалния вот (при пропорционално-преференциалния вот се знае колко са гласувалите за даден партиен кандидат). Отзоваването следва да е след съпоставянето на две подписки (нещо като двоен мини референдум) “ЗА отзоваване на лицето Х” и “ПРОТИВ отзоваване на лицето Х”. Която подписка до определена дата събере повече легитимни подписа – решението по нея се взема предвид и депутатът се отзовава или не. Лице, което е участвало и в двете подписки не се взима предвид при броенето.

4. Да се въведе граждански борд над съставите на ЦИК и РИК. Гражданският борд (колективен орган) също да се учредява след подписка, придружена от декларация по образец за липса на партийно членство (не съм партиен член), несъпричастност към ДС (нямам агентурно или длъжностно досие в бившата Държавна сигурност) т.н. Тези декларации се попълват и от кандидатите, и от подписниците. И например първите десет кандидата (ако бордът е от десет души), събрали най-много валидни подписа – съставляват борда. Ако в бързо необжалваемо едноседмично съдебно производство за участник в борда се установи партийно членство или съпричастие към структурите на ДС, същият се отстранява от борда и се приема единадесетият по резултат и т.н. Правото на вето не се отнася до постановки уточнени в Закона и непротиворечащи на Конституцията. Например – ако политическите сили представени в Парламента решат, че ще сменят Директора на Информационно обслужване месец преди изборите или има договорка между парламентарно представените партии за броя на застъпниците допускани за кандидат в отделните секции, или не упражнят контрол върху разпределяне на безплатните квоти за национални медии между партийните листи и мажоритарните кандидати, Гражданският борд да налага Вето, ако прецени, че се нарушават правата на българските граждани като избиратели.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s